Muszę się dowiedzieć, jak znaleźć drogę, gdy jestem tu,muszę znaleźć jakiś sposób - lepszy sposób - lepiej poczekam.
"No, dalej ludzie, uśmiechnijcie się do swych braci i
zjednoczcie się, postarajcie się kochać nawzajem w tej chwili"
Gdy byłem kosmitą, kultury nie były opiniami
Muszę się dowiedzieć, jak znaleźć drogę, gdy jestem tu
Muszę znaleźć jakiś sposób - lepszy sposób - lepiej poczekam
Nigdy nie spotkałem mędrca, jeśli tak, to była to kobieta
Muszę się dowiedzieć, jak znaleźć drogę, gdy jestem tu
Muszę znaleźć jakiś sposób - lepszy sposób - lepiej poczekam
Muszę się dowiedzieć, jak znaleźć drogę, gdy jestem tu
Muszę znaleźć jakiś sposób - lepszy sposób - lepiej poczekam
"To, że jesteś paranoikiem, nie znaczy, że nie podążają za tobą"
Muszę się dowiedzieć, jak znaleźć drogę, gdy jestem tu
Muszę znaleźć jakiś sposób - lepszy sposób - lepiej poczekam
Muszę się dowiedzieć, jak znaleźć drogę, gdy jestem tu
Muszę znaleźć jakiś sposób - lepszy sposób - lepiej poczekam
Muszę się dowiedzieć, jak znaleźć drogę, gdy jestem tu
Muszę znaleźć jakiś sposób - lepszy sposób - lepiej poczekam
Muszę się dowiedzieć, jak znaleźć drogę, gdy jestem tu
Muszę znaleźć jakiś sposób - lepszy sposób - lepiej poczekam
Najbardziej „punkowy”
utwór na „Nevermind”, „Territorial Pissings”, wraz ze swym tytułem
zadaje cios klikom powstałym na muzycznej scenie i przejawom
rock’n’rollowego wizerunku „macho”. Od strony tekstowej ten
trzy-akordowy wybuch przenosi
na nieco inne obszary, prezentujące krótkie i zwięzłe komentarze
Cobaina na temat życia. W piosence można znaleźć kilka oczywistych prawd
na temat paranoi i kobiecej mądrości obok krzyków błagających o
możliwość ucieczki do lepszej przyszłości. Jednym z fragmentów
związanych z biografią autora jest pierwszy wers utworu, w
którym powraca do czasów, kiedy był „obcym, kosmitą”. W książce
pt. ”Come As You Are” Michaela Azerrada Cobain wyjawił jej autorowi skąd
pochodzi ten pozaziemski obraz.
Jako dziecko bowiem Kurt często snuł
fantazje, że jest istotą z innej planety. Bardzo chciałem
pochodzić z innej planety, tłumaczył. Co
noc rozmawiałem z moimi prawdziwymi rodzicami i rodziną znajdującą się
gdzieś daleko na niebie. Wiedziałem, że wokół mnie jest mnóstwo innych
kosmicznych dzieci, które spadły na ziemie i kilkoro z nich udało mi się
spotkać. Kilka rozpraw
psychologicznych opisuje tego rodzaju fantazje jako bardzo
powszechne wśród szczególnie wrażliwych lub nieprzeciętnie
inteligentnych dzieci, które nagle znajdują się w mało przyjaznych,
trudnych warunkach życia. Tekst „Territorial Pissings” nie musiał
zresztą przekazywać zbyt wiele treści – piosenkę popycha do
przodu jej niezwykła energia. Spora cześć niezwykłego nastroju ma
swe źródło w technice nagraniowej, którą Cobain wykorzystał przy
rejestracji kasety Fecal Matter w domu swojej ciotki w Aberdeen. Zamiast
podłączyć gitarę do wzmacniacza i przy pomocy mikrofonu zarejestrować
jej brzmienie, wbrew życzeniu Butcha Viga Kurt podłączył
ją bezpośrednio do konsolety. Piosenkę zarejestrowano w jednym,
niesamowitym podejściu. W rzeczywistości „drugie podejście” było
niemożliwe – na „Nevermind” słychać doskonale, że głos odmówił Cobainowi
posłuszeństwa tuż przed końcem utworu. W piosence tej jedyny raz e
historii zespołu w roli
wokalisty wystąpił też Krist Novoselic. Po włączeniu taśmy
poproszono go bowiem, by zaśpiewał cos na początek. I tak jako intro
utworu zaprezentował – nieco fałszując – refren z wydanego w 1967 roku
singla Youngbloods „Get Together”. Piosenka, napisana przez Dino Valente
z Quicksilver Messenger Service, stała
się wielkim przebojem, gdy Youngbloods wydali ją tuż po ukazaniu
się ich albumu „Elephant Mountain”. Znały ja również dzieci „z lat
70-tych”, wykorzystywana w spotach promujących serdeczność i dobre
układy z sąsiadami. Słowa pokoju i miłości w interpretacji Novoselica
zostały bez wątpienia pomyślana
jako komiczny przerywnik, lecz on sam przyznał później, że nie
zamierzał wcale naśmiewać się z popularnego w latach 60., zespołu. To po prostu się stało. Chciałem dodać do tego utworu trochę hippisowskiego idealizmu. Ale nie było to tak do końca
przemyślane. Naprawdę lubię tę piosenkę Youngbloods. „Territorial
Pissings” odgrywał ważna rolę w czasie koncertów Nirvany. Na scenie
bowiem członkowie zespołu bardzo lubili znęcać się nad swoimi
instrumentami i mieli w tym utworze doskonałą ścieżkę dźwiękową do
rozwalania gitar i perkusji pod koniec
koncertu. Piosenka ta służyła też czasami jako wyraz ostatecznego
lekceważenia w stosunku do producentów telewizyjnych i facetów z mediów,
których muzycy nie lubili. Jeśli czuli się bowiem oszukani przez
producentów programu, w którym zgodzili się wystąpić, rezygnowali
natychmiast z „przeboju” jaki mieli początkowo
zagrać i prezentowali przepełniony na wskroś pogardą „Territorial
Pissings”.
źródło: totalnirvana
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz