poniedziałek, 9 lipca 2012

"territorial pissings"

Muszę się dowiedzieć, jak znaleźć drogę, gdy jestem tu,muszę znaleźć jakiś sposób - lepszy sposób - lepiej poczekam.

"No, dalej ludzie, uśmiechnijcie się do swych braci i
zjednoczcie się, postarajcie się kochać nawzajem w tej chwili"


Gdy byłem kosmitą, kultury nie były opiniami

Muszę się dowiedzieć, jak znaleźć drogę, gdy jestem tu

Muszę znaleźć jakiś sposób - lepszy sposób - lepiej poczekam

Nigdy nie spotkałem mędrca, jeśli tak, to była to kobieta

Muszę się dowiedzieć, jak znaleźć drogę, gdy jestem tu

Muszę znaleźć jakiś sposób - lepszy sposób - lepiej poczekam

Muszę się dowiedzieć, jak znaleźć drogę, gdy jestem tu

Muszę znaleźć jakiś sposób - lepszy sposób - lepiej poczekam

"To, że jesteś paranoikiem, nie znaczy, że nie podążają za tobą"

Muszę się dowiedzieć, jak znaleźć drogę, gdy jestem tu

Muszę znaleźć jakiś sposób - lepszy sposób - lepiej poczekam

Muszę się dowiedzieć, jak znaleźć drogę, gdy jestem tu

Muszę znaleźć jakiś sposób - lepszy sposób - lepiej poczekam

Muszę się dowiedzieć, jak znaleźć drogę, gdy jestem tu

Muszę znaleźć jakiś sposób - lepszy sposób - lepiej poczekam

Muszę się dowiedzieć, jak znaleźć drogę, gdy jestem tu

Muszę znaleźć jakiś sposób - lepszy sposób - lepiej poczekam



Najbardziej „punkowy” utwór na „Nevermind”, „Territorial Pissings”, wraz ze swym tytułem zadaje cios klikom powstałym na muzycznej scenie i przejawom rock’n’rollowego wizerunku „macho”. Od strony tekstowej ten trzy-akordowy wybuch przenosi na nieco inne obszary, prezentujące krótkie i zwięzłe komentarze Cobaina na temat życia. W piosence można znaleźć kilka oczywistych prawd na temat paranoi i kobiecej mądrości obok krzyków błagających o możliwość ucieczki do lepszej przyszłości. Jednym z fragmentów związanych z biografią autora jest pierwszy wers utworu, w którym powraca do czasów, kiedy był „obcym, kosmitą”. W książce pt. ”Come As You Are” Michaela Azerrada Cobain wyjawił jej autorowi skąd pochodzi ten pozaziemski obraz. 
Jako dziecko bowiem Kurt często snuł fantazje, że jest istotą z innej planety. Bardzo chciałem pochodzić z innej planety, tłumaczył. Co noc rozmawiałem z moimi prawdziwymi rodzicami i rodziną znajdującą się gdzieś daleko na niebie. Wiedziałem, że wokół mnie jest mnóstwo innych kosmicznych dzieci, które spadły na ziemie i kilkoro z nich udało mi się spotkać. Kilka rozpraw psychologicznych opisuje tego rodzaju fantazje jako bardzo powszechne wśród szczególnie wrażliwych lub nieprzeciętnie inteligentnych dzieci, które nagle znajdują się w mało przyjaznych, trudnych warunkach życia. Tekst „Territorial Pissings” nie musiał zresztą przekazywać zbyt wiele treści – piosenkę popycha do przodu jej niezwykła energia. Spora cześć niezwykłego nastroju ma swe źródło w technice nagraniowej, którą Cobain wykorzystał przy rejestracji kasety Fecal Matter w domu swojej ciotki w Aberdeen. Zamiast podłączyć gitarę do wzmacniacza i przy pomocy mikrofonu zarejestrować jej brzmienie, wbrew życzeniu Butcha Viga Kurt podłączył ją bezpośrednio do konsolety. Piosenkę zarejestrowano w jednym, niesamowitym podejściu. W rzeczywistości „drugie podejście” było niemożliwe – na „Nevermind” słychać doskonale, że głos odmówił Cobainowi posłuszeństwa tuż przed końcem utworu. W piosence tej jedyny raz e historii zespołu w roli wokalisty wystąpił też Krist Novoselic. Po włączeniu taśmy poproszono go bowiem, by zaśpiewał cos na początek. I tak jako intro utworu zaprezentował – nieco fałszując – refren z wydanego w 1967 roku singla Youngbloods „Get Together”. Piosenka, napisana przez Dino Valente z Quicksilver Messenger Service, stała się wielkim przebojem, gdy Youngbloods wydali ją tuż po ukazaniu się ich albumu „Elephant Mountain”. Znały ja również dzieci „z lat 70-tych”, wykorzystywana w spotach promujących serdeczność i dobre układy z sąsiadami. Słowa pokoju i miłości w interpretacji Novoselica zostały bez wątpienia pomyślana jako komiczny przerywnik, lecz on sam przyznał później, że nie zamierzał wcale naśmiewać się z popularnego w latach 60., zespołu.  To po prostu się stało. Chciałem dodać do tego utworu trochę hippisowskiego idealizmu. Ale nie było to tak do końca przemyślane. Naprawdę lubię tę piosenkę Youngbloods. „Territorial Pissings” odgrywał ważna rolę w czasie koncertów Nirvany. Na scenie bowiem członkowie zespołu bardzo lubili znęcać się nad swoimi instrumentami i mieli w tym utworze doskonałą ścieżkę dźwiękową do rozwalania gitar i perkusji pod koniec koncertu. Piosenka ta służyła też czasami jako wyraz ostatecznego lekceważenia w stosunku do producentów telewizyjnych i facetów z mediów, których muzycy nie lubili. Jeśli czuli się bowiem oszukani przez producentów programu, w którym zgodzili się wystąpić, rezygnowali natychmiast z „przeboju” jaki mieli początkowo zagrać i prezentowali przepełniony na wskroś pogardą „Territorial Pissings”.




źródło: totalnirvana

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz